Když se řekne Lockheed Electra, milovníkům letectví se jako první vybaví buď neúspěšný pokus obletět svět v tomto letadle v podání pilotky Amélie Earhartové nebo fakt, že Elektra byla osobním letadlem Jana Antonína Bati.
Přelet Earhartové proslavilo záhadné zmizení v Tichém oceánu, které je dodnes předmětem spekulací. Málokdo však ví, že stejný typ letounu byl v roce 1937 zakoupen Janem Antonínem Baťou, zakladatelem Baťova impéria. Výrobní číslo 1091 bylo sice původně vyrobeno právě pro Earhartovou, ale nakonec se podařilo získat Baťovi, který nechtěl na letoun čekat. Electra totiž byla původně vyvinutá jako dopravní letadlo, ale pro svojí malou velikost se spíše ujala jako osobní letadlo tehdejší elity.
Letoun s rodným listem z data 22. 4. 1937 létal až do války v Československu pod registrací OK-CTB. J.A. Baťa s ním obletěl celý svět. Začátkem války byl prodán kanadskému vojenskému letectvu. Po válce změnil letoun 11krát majitele a celkem dvakrát nouzově přistál. S registrací N241M stal majetkem praktického lékaře Dr. Almanda z Texasu. Po několika letech korespondence s panem Almandem se součaným majitelům z Prague Točná Airport podařilo letoun zakoupit a zahájit jeho generální rekonstrukci.
Celých 15 let trvalo, než se Elektra opět vznesla do vzduchu. Stalo se tak v rámci technického přeletu do opravárenské organizace v roce 2010. Po dlouhých přípravách a opravách byl unikátní kousek opět kompletně letuschopný a v roce 2015 se vydal na přelet přes oceán do Evropy. První část cesty byla ze Spojených států do kanadského Hamiltonu, kde měla započít velká cesta. Posádka čítala šest členů a doprovodné letadlo Cessna 525 mělo za úkol přepravu zbytku posádky, věcí a předvoj vývoje meteo situace. Dne 20.května 2015 začal přelet v etapách Kanada – Grónsko – Island – Evropa. Díky relativně malé výdrži Electry byly etapy letů rozdělené na čtyřhodinové úseky ve výšce 10.000 ft. Electra přiletěla domů na Točnou 28.května 2015 po 40 hodinách ve vzduchu.
Jediný letuschopný unikát Lockheed Electra L-10A je od té doby opět doma v České republice a na Dni ve vzduchu bude patřit k právoplatným vrcholům celé akce.