Originální akrobatickou show na Dni ve vzduchu předvede Petr Františ s letadlem Jakovlev Jak-55. Více o historii krásného stroje i to, kdy se zkušený pilot zamiloval do letectví, se dozvíte v rozhovoru.
Jaká je historie Jakovlevu Jak-55, se kterým přiletíte do Plas?
Důležité, co bych chtěl říct je, že náš Jak-55 je jediný původní s dlouhými křídly, který na našem území je. Jinak náš Jak-55 byl skoro 20 let uložen v Litvě ve firmě Termikas, která ho kdysi koupila z území Ruska. Jen ho uskladnili a nepoužívali. My, když jsme se dozvěděli, že toho krasavce mají, jsme je kontaktovali a následně stroj odkoupili. V roce 2022 prošel stroj kompletní generání opravou, vyměnilo se v podstatě úplně všechno.
Vy stroj pilotujete i vlastníte?
Jsme celkem 4 kamarádi z Moravy, všichni milujeme letadla. Domluvili jsme se, že stroj bude naše dítě a společně se o něj staráme, provozujeme a společně i závodíme.
Jakých závodů se zúčastňujete?
Soutěžíme v letecké akrobacii, v kategorii Advanced. Vyrážíme na všechny závody na území ČR včetně Mistrovství České republiky. Rozdělené to máme tak, že jeden z nás přiletí do dějiště závodu, ostatní jedou autem se zavazadly, olejem a dalším potřebným materiálem a při závodech se střídáme na tomto letadlu pro jednotlivé soutěžní lety.
Vy máte ještě jiné zkušenosti s akrobatickými závody?
Jsem členem týmu akrobatického pilota Martina Šonky v týmu Red Bull Team Šonka. Byl jsem technik, taktik, udělal jsem pro něj letecký simulátor, staral se mu o letadlo. Společně jsme vyhráli titul mistra světa,v RedBull Air Race a i když už se tyto závody nelétají, stále s ním spolupracuji.
Jaká je Vaše historie, co Vás přivedlo k létání?
Letadla miluju již od dětství. Byl jsem letecký modelář, četl jsem a hltal jakékoliv knížky a články o létání a snil o tom, že ze mě bude pilot. S létáním jsem začal, když mi bylo 15 let. Začátky byly na větroních, pak přes ultralehká letadla až po soukromého pilota.
A co akrobacie?
Vždy jsem chtěl létat akrobacii, takže když jsem našetřil peníze, tak jsem se snažil přiblížit svému snu. K akrobacii jsem se nakonec dostal a od roku 2012 se jí věnuji závodně. Začínal jsem na Zlínu 526 AFS Akrobat speciál, první akrobatické letadlo na kterém jsem závodil, pak Zlín 50, Jak-52 (dvoumístný) a pak už Jak-55.
Jak se těšíte na Den ve vzduchu?
Je to první akce sezony a těším se na to, že uvidím spoustu zajímavých letadel, krásná vystoupení a hodně známých, se kterými rád pokecám. Nejvíc se samozřejmě těším na diváky, kterým chci ukázat Jak-55 v plné parádě, protože to je velké akrobatické letadlo. Je o třetinu větší než klasická akrobatická Extra. Je to obrovské kovové letadlo s hvězdicovým motorem, který má 400 koní a krásný zvuk. Dělá velký dým a je to krásná, elegantní akrobacie.