PREMIÉRA V PLASÍCH: Oslnivý krasavec Spartan 7W Executive z roku 1934

Další premiéru si v Plasích na Dni ve vzduchu prožije krásný stroj Spartan 7W Executive. Na západ Čech s ním přiletí sympatický Francouz Sebastién Mazzuchetti, kterého jsme pro vás před akcí vyzpovídali.

Jak jste se dostal k historickým letadlům a co vás přivedlo ke Spartanovi?

Začal jsem létat s historickými letadly v roce 2010, a to rovnou s velkým strojem – PBY 5a Catalina, která je bázovaná v Duxfordu (Velká Británie) a stále s ní létám. Mám na ni skvělé vzpomínky i z České republiky, konkrétně z Pardubic.

Později jsem si s kamarádem pořídil Ryan PT22, abychom mohli létat ve Francii. Nebyl ale ideální na delší cesty kvůli malému doletu, a tak jsem začal hledat něco jiného. Tak jsem objevil Spartan Executive.

Co dělá Spartan 7W Executive tak výjimečným oproti jiným historickým letadlům?

Když jsem Spartana poprvé objevil, nevěděl jsem o něm nic. Jen se mi líbil jeho vzhled. Čím více jsem se o něm dozvídal, tím více mě fascinoval – rychlý, pohodlný, s velkým doletem a kapacitou až pro čtyři osoby. Bohužel byl příliš drahý. Pak jsem ale kontaktoval majitele v americkém Connecticutu, kterému bylo 92 let. Po několika rozhovorech se rozhodl snížit cenu, abych si ho mohl koupit. Bylo to nečekaně příjemné překvapení!

Jak dlouho trvalo uvést letoun do současného stavu a co bylo nejnáročnější?

Měl jsem štěstí, že předchozí majitel provedl renovaci v letech 2012–2015, a já ho koupil v roce 2017. Nejtěžší bylo letadlo rozebrat a přepravit do Francie. Celý proces trval několik týdnů a pak ještě více než měsíc na lodi. Při vykládce v přístavu došlo k poškození, ale po třech měsících oprav byl Spartan připraven na nový život v Evropě.

Jaké to je létat s takovým strojem? Má nějaké jedinečné letové vlastnosti?

Je to jedno z nejlepších letadel, se kterými jsem kdy letěl. Ovládání je lehké, ale přesné. Trimmování je efektivní a ve vzduchu je výhled panoramatický. Je až neuvěřitelné, že první prototyp Spartana vzlétl v roce 1934, pouhých 31 let po Wright Flyeru. Je to úžasný stroj.

Jaký příběh má konkrétně váš Spartan?

Bylo vyrobeno pouze 34 kusů Spartan Executive. Můj exemplář, v.č. 25, zakoupila společnost Luziers Inc. v Mississippi. Během války sloužil u USAAF pod označením 42-38288. Později ho získal slavný filmový kaskadér a pilot Paul Mantz, který působil i jako druhý pilot Amelie Earhartové. Po válce byl Spartan v rukou soukromých majitelů v USA až do roku 2017, kdy se dostal ke mně.

Co mohou diváci očekávat od vaší ukázky na naší letecké show?

Diváci si užijí nádherný zvuk motoru a lesklý trup letounu. Uvidí jeho impozantní velikost a vysoký náklon nosu při pojíždění na zemi. Ve vzduchu je let plynulý a budu se snažit představit letoun z co nejvíce úhlů, aby diváci mohli obdivovat jeho eleganci.

Máte oblíbený manévr, který s tímto letounem rád provádíte?

Mám rád přelet v náklonu s ukázkou horní strany letadla. Křídla Spartana mají nezvyklý tvar, podobný P-36 nebo P-40, a tento manévr ho krásně zvýrazní.

Jak náročné je udržet historické letadlo v letuschopném stavu?

Hlavní výzvou je shánění náhradních dílů. Naštěstí motor Spartana je stále běžně používán například v letounech Beaver, takže s ním nejsou velké problémy.

Máte nezapomenutelný moment spojený s tímto letounem?

Měl jsem tu čest přiletět na letiště Annemasse v Alpách a letět se svým otcem. Létání s přáteli a rodinou je vždy emotivní. Další skvělou vzpomínkou je festival Goodwood Revival ve Velké Británii, kde jsme se účastnili soutěže krásy letadel a skončili na druhém místě.

Jaký je váš největší letecký sen?

Mým snem je obletět svět. Spartan pro to sice není ideální letoun, ale možná bych si jednoho dne mohl splnit let po trase Aéropostale – z Francie do Dakaru. Let po stopách legend jako Mermoz, Guillaumet a Saint-Exupéry by byl neuvěřitelný zážitek.

Partneři akce